2.9.2012

* Tarviin uuden saumurin!



Nyt tuli se hetki jota en ole kyllä ajatellut yhtään. Uuden saumurin osto on edessä. 
Vanhassa ei ole mitään vikaa. Se ei ole minun, vaan kaverin mummon ja se nyt halutaan takaisin. Nykyinen saumurini on siis Brother Lock 526D ja on oikeesti tosi tosi hyvä saumuri.
 Mutta mikä se uusi olisi? 
Millainen on teidän kone? 
Mistä olette sen ostaneet?
Ompelen aika paljon ja öisin joten äänekäs se ei saa olla. Pitää mennä saumojen yli ja silleen.. 
Ei kovin suuret vaatimukset vai mitä?

Mulla kävi huono tuuri silloin vuosi sitten ompelukoneen kanssa ja toivon että nyt ei kävisi samallalailla. Siis että joutuisin pakkonaimisiin ihan huonon ( lue minulle sopimattoman) koneen kanssa. Joten pyytäisin linkkejä, vinkkejä sekä ruusuja ja risuja kokeilemistanne saumureista.

37 kommenttia:

  1. Minä ostin 2 v sitten Berninan MDA 1150 -mallin entisen Bernette FunLockin hajottua. Ruotsista tilaamalla sain todella edullisesti (800e), taisi olla skovdes symaskiner tai joku... Oon ollu tyytyväinen tuohon. Hyvät säädöt, helpot langoitukset, ompelee kaikenlaisia materiaaleja tosi helposti ja näppärästi säätämällä. Ja äänikin on pienempi kuin edeltäjällään :) Monipuoliset ominaisuudet, vain peitetikki puuttuu :D En keksi tuosta kyllä mitään moitittavaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei. onko tämä kone kuinka nirso lankojen ja neulojen kanssa?

      Poista
    2. Miulla on tää saumuri ja...noh..ei tulla oikein toimeen vielä. Mie inhoon saumureita, jotka on kranttuja neulojen ja lankojen suhteen. Mie en jaksa värkätä. Paksummissa kohdissa tulee helposti hyppytikkiä, jos ei ole oikeanlaiset neulat. Oon käyttänyt berninan omia neuloja ja ne ei ainakaan tunnu olevan hyvät. Muuten tekee tosi nättiä tikkiä ja on mukavan hiljainen, mutta nuo paksummat saumat. Huoh. Ehkä mie vielä löydän sen sopivan kombon. Edeltäjä perus Brother 3034 oli siitä hyvä, että sitä ei kauheasti tarvinnu säädellä, kun jälki oli hyvää.

      Ehkä tuossa Berninassa on miulle liikaa ominaisuuksia?

      Poista
    3. mäkään en halua konetta joka on kranttu neuloille ja langoille. Miksi sä, Nuppulinnatar, vaihdoit tuon Brotherin pois?

      Poista
    4. Minä olen ommellut töissä tuolla 1150:llä, ja tykkäsin hurjasti! Se pikakireyssäätö, yhdestä nappulasta säädetään kaikkien lankojen kireyttä, oli tosi hyvä. En keksi mitään moitittavaa siitä. Tämän mallin hommaan minäkin kunhan vanhasta aika jättää..

      Poista
    5. On miulla se Brother vieläkin, töissä. Siitä katkesi yksi ruuvi, jonka johdosta tekee nyt hyppytikkiä paikoittain. Alkoi muutenki reistailla ja mies oli sitä mieltä. että markettikonetta ei ryhdytä huoltamaan, vaan hankitaan uusi hyvä kone.

      Mutta nyt kun menin konetta haukkumaan, niin tänään se toimi kuin unelma. Kaunisti saumuroi jopa paksujen veloursaumojen yli. :O

      Poista
    6. Mulla ei ainakaan ole ollut ongelmaa hyppytikkien tai lankojen kans. Ihan mitä sattuu laatikosta löytyyn on langoiksi kelvannut samoin kuin neulat. Ja paksummat kankaat tekee ihan hyvin, tosin 4xfleece takkus sen verran alkuun, että vasen neulalanka ei ottanut siepparista asti. Mut kun on paininjalan säätöä laittanut tiukimmalle ja ompelee hitaasti paksut kohdat, niin hyvin pelittää. Eikun yhden ongelman keksin; automaattilangoitin on joskus hankala toiselle neulalle. Mutta sitä käytän niin harvoin kun ajamalla vaihdan neulat, että en tuota viaks oo koskaan laskenut...

      Poista
  2. Minulla on 2,5 vuotias Berninan 800DL ja olen tykännyt. Mukisematta ompelee paksummatkin kohdat ja kaikki tarjotut . Hyppytikkeihin on auttanut ihan vaan neulojen tai lankojen vaihto. Muuten ei tarvitse säätöjen kanssa värkätä. Saumurini ostin englannista Sewing world liikkeetä ja mielestäni tein oikein hyvät kaupat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. mitä neuloja ja lankoja kone suostuu käyttämään? minkä hintainen tämä oli?

      Poista
    2. Mulla sama merkki ja olen tykännyt. Siis muistaakseni se on kehittyneempi versio mallista 700D. Suosittelen tätä, kun hintaero tuskin on kovinkaan huima. Itelle tämä on eka saumuri ikinä ja mielestäni langoitus on helppo ja saa esim. lisälaitteeksi "rypyttimen", jonka avulla saa toisen kankaan rypytettyä ja samalla kiinnitettyä toiseen suoraan osaan. Aika kätevä salsamekkoihin tms. hörhellyksiin. Lankana olen käyttänyt ihan peruslankoja. T:Anne F

      Poista
  3. Mulla on Berninan 700D, ja on toiminut juuri kuten saumurin kuuluukin toimia. Ostin paikallisesta liikkeestä, sain tingittyä samaan hintaan kuin eräässä nettikaupassa. Helppo ja hyvä perussaumuri.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos kommentistasi Maisku. onko tällä jotain tiettyä neulaa tai lankaa joita vain suostuu käyttämään. Mitä hintaluokkaa tämä on?

      Poista
  4. Mä oon itse ollut tosi tyytyväine Husqvarnan Huskylock s15:een. Helppo peruskone, jolla voi ommella 2-4 -lankaisena. En osaa sanoa onko kovin äänekäs, kun ei oo kauheesti muista kokemusta, mutta on kyllä hintansa väärti. Itse kyllä tinkaisin sen 400 euroon käsityömessuilta, ovh oli jotain 575e luokkaa ainakin 2011. Ihana kone! Eikä oo kranttu neulojen tai lankojen suhteen, kaikki menee. Mukana tulee leikkuriin vaihtoteräkin, joten ei ihan heti tarvi mennä teroittamaan kun eka terä tylsyy. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä kuulostaa hyvältä. Peruskonetta mäkin kaipaisin.

      Poista
    2. ainiin, tässäkin on vapaavarsi, leikkuuterän saa käännettyä pois käytöstä, ja kireyksiin tarvii tosi harvoin koskea. N-N-N-N ja N ja N kaikkiin niin hyvin menee paksut ja ohuet... :D

      Poista
  5. Mulla on kans tyuo 700D ja toimii hyvin. Tähän mennessä minkään langan kanssa ei ole ollut ongelmia. Hinta muistaakseni jotain 500-600e, mutta näitä saa vissiin englannista aika paljon halvemmalla tilattuna. Mulla on nimittäin ollut jotain meidän äidin 20v vanhaa lankaakin ja hyvin on pelittänyt. Samoissa kireyssäädöillä ompelee myös ohuet ja paksut kankaat. Harvoin tarttee vaihtaa säätöjä eli tosi helppo :) Ainoa miinus voisi olla, että vipuvarsi vai mikä vapaavarsi se oli niin puuttuu, mutta eipä oo itteä haitannut. Neuloja mulla on kans ollut mitä halvimmalla saa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos kommentistasi. Sit vaan pitää lähtä kokeilemaan kauppoihin näitä..

      Poista
  6. Mulla on JUKI babylock ja siitä tykkään kauheesti. on helppo, diffiä säädetään yhdellä vivulla ihan koska vaan ja on helppo langottaa ja ei mielestäni pidä kamalaa mekkalaa. Tai itse ainakin ompelen usein myöhään illalla eikä kukaan ole melusta valittanut ;)
    Multa löytyy myös husqvarnan S25 ja sitä en kyllä suosittele kenellekään! Jos se olisi oma koneeni niin myisin pois

    VastaaPoista
  7. Ootko ostamassa uutena? Jos ei oo pakko olla uusi niin tori.fi niin siellä ainaki eilen oli myytävänä yks hyvä käytetty, eli bernette. Mulla samanlainen ja toimii kyllä kuin ajatus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ei tarvii olla uusi. kiitos vinkistä. en vaan ole vielä päättänyt millainen kone se voisi olla ja mun tapa on saada vertailla ihan kunnolla ajan kanssa..

      Poista
  8. Mulla bernette 334D tykkään ihan hirveesti. Mutta tuokin on lainakone. Apua jos se haetaan joskus pois... Mulla on varastossa joku ritku muovinen singer hobbyhallista...

    VastaaPoista
  9. Minulla Bernina 700D, valitettavasti ei ole kokemusta muista koneista... Mutta Karnaluksilta sais halvimman (iste ostin tietämättä paikallisesta liikkestä). Lankojen suhteen ihan ok (ompelen tosiaan ihan EK langoilla) ja Organ neulat minulla. Langoitus on ok, ääni on hieman kova mun korvaan. Paksut saumat (mikä on paksu? hihat missä on nelinkertainen kanttaus esim?) ompele ihan ok, neuloja olen saanut poikki mutta mukisenut ei ole;) Hyppytikkia ei ole ollut, säätöjen kanssa olen aikas varovainen;) Rullapäärme löytyy. Ihan ok peruskone.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei,mikä hyvä idea. Olemme menossa pienellä porukalla Tallinnan kangaskauppoihin syyskuun puolessa välissä ja sieltähän voisi täsmäiskusti ehkä tuoda mukanaan koneen. Kiitos. En ollut ajatellutkaan.

      Poista
  10. mulla berninan 700 D.. kokemuksia ei ole muista..mutta ainakin se tuntuu todella äänekkäältä ja joskus kyllä saan hyppytikkiäkin aikaiseksi..

    Mutta sellaisen vinkin annan, että kannattaa tsekata ulkomaalaiset nettikaupat..itse tilasin ulkomailta ja tuli paljon halvemmaksi.. tosin tilasin siskon kanssa 3 konetta, postikuluthan on aika korkeat..

    VastaaPoista
  11. En suosittele kenellekään vähänkään enemmän ompelevalle Brother 3034D -saumuria. Juu, kovin paljon ei sinänsä tarvitse säätää muttei myöskään vähänkään paksummissa kohdin tee hyvää jälkeä. Mun kappaleeni on myös sellainen ettei leikkaa kunnolla kun kaartaa (eli esim liivinsuojia ei kerta kaikkiaan voi ommella). Äänekäskin se on. Aion tuolla nyt kumminkin sinnitellä, kaikkea kun ei voi saada.

    VastaaPoista
  12. Piti itse tänään kysellä samaa asiaa! Eli hyvä postaus, kiitos!

    VastaaPoista
  13. Mulla on pfaff hobbylock 2.0. Itse tykkään siitä ja voisin ehkä muuten jopa suositella, mutta se ei kyllä täytä vähäisiä vaatimuksiasi, kovin hiljainen kun tuo ei ole :(

    VastaaPoista
  14. Mullakin on lainasaumuri ja uusi pitäisi saada, mutta koska ostin juuri peittarin ja saumurin palautuksella ei ole kiirettä, ehdin katsastella, mihin sinä päädyt :)

    VastaaPoista
  15. Aina ei kannata tiirailla niitä hintavampia yksilöitä ;) Hobby hallista tilattu 399 € Singeri on palvellut vuoden ihan loistavasti! Ei nirsoile, menee paksummistakin saumoista tökkimättä. Käytössä päivittäin, yleensä useamman tunnin, ja hyvin pelaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. minulla sama singer eikä kestänyt ollenkaan farkkujen ompelua kun heti tylsyi terä mutta muuten hyvä

      Poista
  16. Minä olen ostanut melkein 2 vuotta sitten Hobby Hallista brotherin saumurin, lock 1034D. No, vertailukohtaa minulla ei ole mutta musta tuo on ollu hyvä. Vaatteet kestää hyvin käytössä (suosikkeja ehditään pestä kymmeniä kertoja). Ei tuo varmaan hiljaisimmasta päästä ole ja leikkuuterän onnistuin katkaisemaan melkein alkuunsa [enkä ole hommannut uutta, kääntänyt sen vain pois käytöstä], mutta ei sen kanssa ole tarvinnut tapella :) Lankoina menee jotkut eurokankaan halvat saumurirullat ja neulat on ollu "jotain" [reikiä tuli vain nanson satumaa kankaaseen].

    En mää varmaan kovin mahoton ompele, mutta kymmeniä vaatteita on tullut tehtyä ja valkoiset rullat alkaa olla pian loppu.

    VastaaPoista
  17. Mulla on tuo Bernina 800DL. Tykkään, hyvä perussaumuri, ollut käytössä noin 9 kk. Ääni rupeaa vähän hakkaamaan jos on unohtunut putsata pölyt ja nukat vähän pidemmäksi aikaa, ainakin minulla. Ei ole minusta nirso lankojen kanssa. Koneen mukana sain neljä rullaa muistaakseni Mölnlyckeä, ja myöhemmin ostin halvempia dor-takeja. Ainoastaan rullapäärmätessä on katkonut pari kertaa noita halvempia lankoja, muuten ei. Suomessa hinta on sekä kivijalkapuodeissa että netissä tuossa 800 euron paikkeilla. Tätä sai vielä vuodenvaihteen tienoissa karnaluksilta paljon halvemmalla, mutta nyt siellä näyttäisi olevan vain tuo 700D (tai 1150 MDA), ainakin netin mukaan. Tosin molemmat huomattavasti edullisemmmin kuin Suomesta, ja ne saa joko tehdaspakattuna tai "koeajettuna", miten ne viralliset termit nyt menikään. http://shop.kl24.ee/overlokid_overlock_machine_serger/#s303. Täältä on helppo verrata noiden berninoiden erot toisiinsa nähden http://www.ompelijanmaailma.fi/verkkokauppa/index.tmpl?ryhma_id=88

    VastaaPoista
  18. Niin ja pakko vielä lisätä että Karnaluksilta toimituskulut on 10 euroa kotiin kannettuna (ja toimitusaika vain muutama päivä), ei kannatta ehkä itse sillä hinnalla laivareissulle mukaan raahata kun laatikko on aikas iso;)

    VastaaPoista
  19. Minä sitten ostinkin jo saumurin, kun asiasta innostuin. Otin tuon täälläkin suositellut Bernina 1150MDA:n. Muita ei kukaan paljon ompelevalle ja yrittäjälle edes suositellut, joten oli helppo valinta! =) Blogissa lisää
    http://handmadebyriikka.blogspot.fi/2012/09/heti-kokeilemaan-bernina-1150mda.html

    VastaaPoista
  20. Riikan hehkutus sai minutkin eilen ostamaan samaisen saumurin ;) Karnaluksista tilasin hintaa 625 e ja toivottavasti on nyt sitten hyvä. Nykyinen saumuri on Brother 1034d ja on tosi äänekäs. Tikki ihan hyvää, ei ole kranttu lankojen ja neulojen suhteen ja tosi helppo langoitus...en kuitenkaan suosittele ;)

    VastaaPoista
  21. Oletko jo ostanut saumurin? Mulla on itselläni Berninan 1150MDA ja oon kyllä siitä tykännyt, tosin ei paljoa kokemusta muista, enkä nyt mitään kovin erikoista sillä ole tehnyt, lähinnä ihan perustrikoovaatetta yms.
    Mulla nyt luultavasti edessä uuden ompelukoneen hankinta.. Miten sulla kävi ompelukoneen kanssa? Ostit jonkun josta et tykännyt? Vaihdoitko sen sitten?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka kukkarukkanen. En ole vielä kerinnyt edes kauppoihin kokeilemaan. Facebookin Ompeluelämää ryhmässä joku oli ostanut Englannista Janomen saumurin ja hinta oli vaan 240e kotiinkuljetuksineen. Janome on ainakin hyvä merkki. Sen tiijän. Malli on Janome SMD 222. Ja paikka mistä oli tilattu: http://www.sewingmachines.co.uk/
      Toi olisi nyt mun top 1 näin äkkiä sanottuna.

      Ja joo,mä vieläkin painin sen saman Husqvarna Sapphire Quilt 875 kanssa. En pidä siitä yhtään. En kuulu ollenkaan sen kohderyhmään. Haluan Pfaffin select 4.0. Sama kone on meillä töissä ja miehellä töissä. Ja ihmettelen miksi se ei ole minulla täällä :D Toi Sapphire sopii sellaiselle joka ompelee puuvillaa suoralla. Ei sellaiselle joka tekee kaikkee mahdollista ja joustavista.

      Poista

Related Posts with Thumbnails